Order till Korea nästa steg i Gunnebos snabba expansion inom biometrisk flygplatssäkerhet

Gunnebo har mottagit en order för biometrisk tillträdeskontroll vid flygplatser från Korea Airport Corporation (KAC). Ordern utgörs av 14 gater som skall installeras innan säkerhetskontrollen vid de internationella flygplatserna i Gimpo och Jeju.

KAC driver 14 flygplatser i Sydkorea. Gunnebo fick kontraktet på att installera lösningarna för biometrisk tillträdeskontroll i samarbete med den sydkoreanska systemintegratören BZ System.

Ordern är det senaste steget i Gunnebos snabba expansion som leverantör av biometrisk tillträdeskontroll för den globala flytplatssektorn. Hittills har mer än 100 flygplatser i Europa, Afrika och Asien utrustats med Gunnebos gater där passagerare skannar sina boardingkort för validering innan säkerhetskontroll och/eller ombordstigning.

Tidigare i år började flygplatser i Malaysia, Oman, Frankrike och USA använda Gunnebos gater med ansiktsigenkänning för att säkerställa identiteten på passagerare.

Projektet i Korea använder biometrisk identifiering genom ansiktsigenkänning, vilket gör det till en viktig referens för Gunnebo då den typen av identifiering för kontroll av resenärer är relativt ny.

"Uppdraget för Korea Airport Corporation är en viktig milstolpe för utvecklingen av vår mot Flygplatser i Asien och Stillahavsområdet, eftersom det ger Gunnebo en stark referens för kommande projekt", säger Robert Hermans, Senior Vice President Entrance Control.

"Gunnebo har utvecklat en modulär lösning som är beprövad och testad samt sätter standarden högt."

Group Communication

Robert Hermans, SVP Business Unit Entrance Control, tel +44 7919 217 710, eller